E-Timestamp: de kracht van tijdstempels en geolocaties

De Europese eIDAS verordening (electronic identification and trust services) heeft als doel om ervoor te zorgen dat:

  • Bedrijven en personen zichzelf online kunnen identificeren in elk land binnen de EU;
  • Er een Europese markt ontstaat waar partijen zorgeloos en rechtsgeldig berichten, documenten en transacties kunnen uitwisselen, verzegelen en ondertekenen.

Om de veiligheid, betrouwbaarheid en legaliteit van bovenstaande diensten te borgen, heeft de EU strikte kaders en richtlijnen opgesteld. Alleen partijen die zich tot op het hoogste niveau certificeren, kunnen rechtsgeldig oplossingen voor digitale handtekeningen en online identificatie aanbieden. In dit artikel gaan we dieper in op het verzekeren van uw transacties en zendingen met behulp van tijdsstempels en geolocaties: de eTimestamp.

Een locatiewijzer die een plek markeert binnen een bepaalde tijd en plaats
Een locatiewijzer die een plek markeert binnen een bepaalde tijd en plaats

Wat is de eTimestamp (electronic timestamp)?

U kunt een eTimestamp oplossing gebruiken om belangrijke documenten, berichten en transacties te voorzien van een tijdsstempel en/of geolocatie. Op die manier bewijst u dat de desbetreffende document of transacties, zoals bijvoorbeeld aankoop- en verzendbewijzen, bestonden op een bepaald moment in de tijd. Om het meer technisch te verwoorden: met behulp van een eTimestamp oplossing kunt u een universele datum, tijd en locatie rechtsgeldig toewijzen aan vormen van digitale data (zoals documenten, berichten en transacties). Op deze manier kunt u uitsluiten dat uw belangrijke documenten, berichten en transacties buiten uw medeweten om worden gewijzigd.

Let op: u gebruikt electronische tijdszegels en geolocaties (eTimestamp) altijd in combinatie met geavanceerde en/of gekwalificeerde digitale handtekeningen & electronische zegels (eSignature en eSeal). U heeft immers weinig aan een tijdstempel als u de integriteit van uw digitale data (eSeal) en/of uw zakelijke transacties (eSignature) niet kan borgen. Ga daarom altijd in zee met een aanbieder van gekwalificeerde eSignature en eSeal oplossingen die tevens beschikt over de bevoegdheid om tijdsstempels uit te geven.

Overweegt u AbSign als uw partner voor digitale handtekeningen & online identiteitsverificatie?

Wat zijn de voordelen van electronische tijdsstempels en geolocaties?

Als bedrijf of organisatie is het van groot belang dat u kunt vertrouwen op uw inkomende en uitgaande zakelijke transacties. De veiligheid en betrouwbaarheid van deze zakelijke transacties kunt u vergroten door tijdens het digitaal ondertekenen en het verzegelen van documenten ook een tijdsstempel en geolocatie toe te voegen. Concreet levert een eTimestamp oplossing u de volgende voordelen op:

  • Rechtsgeldigheid: een electronische tijdstempel geeft de juridische zekerheid dat uw belangrijke documenten, berichten en transacties niet buiten uw medeweten om worden aangepast nadat u ze heeft verzegeld;
  • Veiligheid: het toevoegen van een universeel tijdstempel en/of geolocatie verhoogt de integriteit van uw belangrijke documenten, waardoor u een hogere mate van veiligheid kan garanderen richting uw klanten en leveranciers;
  • Monitoring: werken met tijdsstempels en geolocaties zorgt ervoor dat u uw belangrijke documenten, zoals bijvoorbeeld offertes en orderbewijzen, kunt volgen binnen uw organisatie. Dit geeft u de mogelijkheid om te achterhalen waar vertragingen en problemen zich voordoen binnen uw bedrijfsketen;
  • Archivering: de meeste bedrijven en organisaties zijn verplicht om jarenlang hun belangrijke documenten, berichten en transacties te bewaren. Tijdstempels maken dit niet alleen makkelijker, maar garanderen ook de authenticiteit van documenten in uw archief;
  • Fraude: sta juridisch sterk door uw intellectuele, creatieve en/of commerciele werken te voorzien van tijdstempels en voorkom plagiaat op uw eigendom.

Hoe past eTimestamp in ons totaalpakket voor digitale handtekeningen?

U kunt onze eTimestamp oplossing alleen gebruiken in combinatie met een digitale handtekening (eSignature) of een digitale zegel (eSeal). Door een tijdstempel en/of geolocatie toe te voegen aan de belangrijke documenten die u wilt verzegelen en ondertekenen, vergroot u niet alleen de rechtsgeldigheid, maar kunt u uw belangrijke documenten en transacties ook beter volgen binnen uw organisatie.

1. Versturen

  • Verzend al uw belangrijke berichten, documenten en transacties veilig naar uw klanten, partners en stakeholders.
  • Wij beveiligen en verzegelen automatisch de inhoud van uw documenten, zodat u zeker weet dat de origine en oorsprong van uw documenten en transacties gewaarborgd is. Deze verzegelde digitale data koppelen we aan een universeel tijdstempel en/of geolocatie.
  • Heeft u behoefte om de identiteit van uw geadresseerden betrouwbaar en rechtsgeldig vast te stellen? Dan heeft u ook de optie om onze geavanceerde KYC check (know your customer) toe te voegen.

2. Monitoren

  • Krijg zorgeloos inzicht in de status van het ondertekenproces bij de ontvangende partij of partijen.
  • U kunt monitoren of uw belangrijke berichten, documenten en transacties zijn ontvangen, gelezen, geaccepteerd (of juist geweigerd), of de inhoud niet is gewijzigd, etc.
  • Uiteraard kunnen we bovenstaande gebeurtenissen voorzien van tijdsstempels en geolocaties om de rechtsgeldigheid en veiligheid te vergroten.
  • Maakt u zich geen zorgen over de toegankelijkheid voor uw klanten, partners en stakeholders: de berichten en bijlagen die u verzendt, kunnen vanaf elk apparaat worden gelezen en ondertekend, zonder daarvoor aparte software of apps te downloaden.

3. Certificeren

  • AbSign genereert zowel voor het totale ondertekenproces als voor aparte gebeurtenissen binnen het proces (bijv. ontvangen, gelezen, geaccepteerd, etc) veilige en rechtsgeldige certificaten.
  • Dankzij onze tijdstempels kunt u bovenstaande certificaten (inclusief bijbehorende documenten, berichten en/of transacties) makkelijk archiveren voor uw administratie.
  • Wij onderhouden deze certificaten altijd, ook wanneer u aanpassingen en overige wijzigingen in uw documenten en/of data doorvoert. Op die manier garanderen wij dat u zorgeloos zakelijke transacties kunt uitvoeren binnen en buiten de EU.

Bent u overtuigd van AbSign als uw partner voor digitale vertrouwensdiensten?

Waarom kiezen voor AbSign als uw partner in eTimestamp oplossingen?

  • Veiligheid: wij hanteren de nieuwste standaarden op het gebied van veiligheid en versleuteling en zijn tot op het hoogste niveau gecertificeerd onder de strikte wet- en regelgeving van de Europese Unie;
  • Totaaloplossing: u combineert de electronische tijdstempels makkelijk met onze diensten voor het digitaal ondertekenen en verzegelen van al uw belangrijke documenten, berichten en transacties. Wij zijn momenteel de enige partij in Nederland die alle services onder de eIDAS verordening (wet- en regelgeving van de EU) veilig en rechtsgeldig aanbiedt;
  • Integratie: wij integreren kosteloos met alle softwarepakketten die u momenteel gebruikt in uw bedrijfsvoering. Op die manier hoeven uw medewerkers geen aanpassingen te maken in hun huidige workflow, terwijl u toch gebruik kunt maken van onze diensten;
  • Ervaring: AbSign heeft ruim 10 jaar ervaring met klanten over de hele wereld. In deze jaren hebben meer dan 5 miljoen mensen onze dienst gebruikt, zijn er meer dan 30 miljoen documenten rechtsgeldig verzegeld en hebben we meer dan 7 miljoen contracten digitaal ondertekend.

Contact

Bent u op zoek naar een gecertificeerde aanbieder voor electronische tijdstempels? Heeft u vertrouwen in ons als totaaloplossing voor digitale handtekeningen en online identificatie? Neem dan meteen contact op.

AbSign is dé totaaloplossing voor digitale handtekeningen, online identificatie (KYC) en overige vertrouwensdiensten. Wij hebben ruim 10 jaar ervaringen met klanten over de hele wereld en zijn volledig rechtsgeldig binnen en buiten de EU.