Er een Europese markt ontstaat waar partijen zorgeloos en rechtsgeldig berichten, documenten en transacties kunnen uitwisselen, verzegelen en ondertekenen.
Om de veiligheid, betrouwbaarheid en legaliteit van bovenstaande diensten te borgen, heeft de EU strikte kaders en richtlijnen opgesteld. Alleen partijen die zich tot op het hoogste niveau certificeren, kunnen rechtsgeldig oplossingen voor digitale handtekeningen en online identificatie aanbieden. In dit artikel gaan we dieper in op de technieken en het certificaat achter de digitale handtekening: de eSignature.
Wat is een eSignature (electronic signature)?
Een electronische handtekening (eSignature) is de digitale equivalent van een geschreven handtekening. Personen gebruiken een electronische handtekening om in te stemmen met de inhoud van berichten, documenten of transacties. Aangezien eSignature’s worden ontwikkeld en uitgegeven onder de Europese eIDAS verordening, worden ze erkend in alle landen van de EU. We onderscheiden drie verschillende soorten electronische handtekeningen:
Simpele eSignatures
De snelste en makkelijkste manier om een handtekening te zetten;
Tevens de minst veilige optie, aangezien de identiteit van de ondertekenende persoon niet apart wordt geverifieerd;
Lage juridische waarde.
Geavanceerde eSignatures
Verifieert de identiteit van de ondertekende persoon;
Koppelt de handtekening specifiek aan het desbetreffende bericht, document of transactie;
Meest populaire vorm van eSignature, aangezien het zowel betrouwbaar als gebruiksvriendelijk is.
Gekwalificeerde eSignatures
Een neutrale en gelicenseerde partij, een zogeheten Trusted Service Provider, maakt de handtekening aan en verifieert de identiteit van de betrokken personen;
Meest veilige optie, aangezien gekwalifeerde handtekeningen dezelfde juridische waarde hebben als een traditionele ‘natte’ handtekening.
Let op: een totaaloplossing voor digitale handtekeningen maakt, naast het (gekwalificeerde) eSignature certificaat, altijd gebruik van andere vertrouwensdiensten die onder de eIDAS verordening vallen. Een digitale handtekening is namelijk weinig waard als de identiteit van de ondertekenaar verkeerd wordt vastgesteld (eID), als de integriteit van het ondertekende document niet kan worden geborgd en/of rechtspersonen geen echtheidskenmerk uit kunnen geven(eSeal) of als er risico is op diefstal, schade of fraude tijdens de verzending (eDelivery). Kies daarom altijd voor een aanbieder van digitale handtekeningen die volledig gecertificeerd is onder de strikte wet- en regelgeving van de EU.
Overweegt u AbSign als uw partner voor digitale handtekeningen & online identiteitsverificatie?
Wat zijn de voordelen van werken met eSignatures voor bedrijven en organisaties?
Een digitale handtekening geeft u zekerheid over alle berichten, documenten en transacties die u digitaal verstuurt en ondertekend wilt hebben, zowel voor interne processen als in het contact met klanten en externen. Bedrijven en organisaties die met eSignature-oplossingen gaan werken, genieten direct van de onderstaande voordelen:
Rechtsgeldigheid in de EU: gekwalificeerde eSignatures hebben dezelfde juridische waarde als een traditionele ‘natte’ handtekening en verschaffen het hoogste niveau van rechtsgeldigheid in alle landen van de Europese Unie;
Vertrouwen en veiligheid: een totaaloplossing voor digitale handtekeningen koppelt zowel de identiteit van de ondertekenende partijen als het ondertekende document aan de geplaatste handtekening. Dit vergroot het vertrouwen in transacties voor alle betrokken partijen;
Minder administratie: als u gebruik maakt van digitale handtekeningen, is het niet langer nodig om fotokopieeen van documenten en transacties te maken, over en weer te mailen met alle betrokken partijen en/of personen fysiek uit te nodigen op uw locatie. Dit verlaagt uw administratieve lasten drastisch;
Hogere betrokkenheid van partners en stakeholders: u kunt alle benodigde partijen voor uw transacties gelijktijdig vragen om hun handtekening. U heeft het overzicht welke partijen uw belangrijke documenten hebben geopend, gelezen en waar nodig ondertekend. Op die manier houdt u regie over uw processen, versnelt u transacties binnen uw bedrijf of bedrijfsketen en krijgt u uiteindelijk ook sneller betaald;
Positieve klantervaring: een totaaloplossing voor digitale handtekening werkt enorm gebruiksvriendelijk voor uw klanten, partners en stakeholders. Zij kunnen uw belangrijke documenten op elk gewenst tijdstip en vanaf elke locatie ter wereld ondertekenen. Hiervoor hoeven zij geen aparte software of apps te downloaden;
Goed voor het milieu: digitale handtekeningen zorgen ervoor dat u drastisch minder hoeft te printen. Dit is goed voor uw ecologische voetafdruk en brengt u een stap dichterbij een papierarme werkomgeving.
Bent u overtuigd van AbSign als uw partner voor digitale handtekeningen?
AbSign biedt een totaaloplossing aan voor digitale handtekeningen en online identificatie. Dat houdt in dat wij tot op het hoogste niveau gecertificeerd zijn voor alle services die vallen onder de eIDAS verordening (wet- en regelgeving EU). Ons totaalpakket voor digitale handtekeningen werkt daarom niet alleen met eSignatures (de garantie dat een handtekening echt is), maar voegt ook eDelivery (het rechtsgeldig verzenden van uw belangrijke documenten), eSeal (het rechtsgeldig borgen van de inhoud van documenten en het ondertekenproces zelf) en eID (het rechtsgeldig vaststellen van de identiteit van partijen en personen) toe.
1. Versturen
Verzend al uw belangrijke berichten, documenten en transacties veilig naar uw klanten, partners en stakeholders.
Wij beveiligen en verzegelen automatisch de inhoud van uw berichten, zodat u zeker weet dat de origine en oorsprong van uw documenten en transacties gewaarborgd is.
Heeft u behoefte om de identiteit van uw geadresseerden betrouwbaar en rechtsgeldig vast te stellen? Dan heeft u ook de optie om onze geavanceerde KYC check (know your customer) toe te voegen.
2. Monitoren
Krijg zorgeloos inzicht in de status van het ondertekenproces bij de ontvangende partij of partijen.
U kunt monitoren of uw belangrijke berichten, documenten en transacties zijn ontvangen, gelezen, geaccepteerd (of juist geweigerd), of de inhoud niet is gewijzigd, etc.
Uiteraard kunnen we bovenstaande gebeurtenissen voorzien van tijdsstempels en geolocaties als dit nodig is.
Maakt u zich geen zorgen over de toegankelijkheid voor uw klanten, partners en stakeholders: de berichten en bijlagen die u verzendt, kunnen vanaf elk apparaat worden gelezen en ondertekend, zonder daarvoor aparte software of apps te downloaden.
3. Certificeren
AbSign genereert zowel voor het totale ondertekenproces als voor aparte gebeurtenissen binnen het proces (bijv. ontvangen, gelezen, geaccepteerd, etc) veilige en rechtsgeldige certificaten.
Wij onderhouden deze certificaten altijd, ook wanneer u aanpassingen en overige wijzigingen in uw documenten en/of data doorvoert. Op die manier garanderen wij dat u zorgeloos zakelijke transacties kunt uitvoeren binnen en buiten de EU.
Waarom kiezen voor AbSign als partner voor uw eSignature oplossing?
Veiligheid: wij hanteren de nieuwste standaarden op het gebied van veiligheid en versleuteling en zijn tot op het hoogste niveau gecertificeerd onder de strikte wet- en regelgeving van de Europese Unie;
Totaaloplossing: u kunt de electronische handtekeningen voor natuurlijke personen makkelijk combineren met onze overige diensten op het gebied van digitale handtekeningen. Wij zijn momenteel de enige partij in Nederland die alle services onder de eIDAS verordening (wet- en regelgeving van de EU) veilig en rechtsgeldig aanbiedt;
Integratie: wij integreren kosteloos met alle softwarepakketten die u momenteel gebruikt in uw bedrijfsvoering. Op die manier hoeven uw medewerkers geen aanpassingen te maken in hun huidige workflow, terwijl u toch gebruik kunt maken van onze diensten;
Ervaring: AbSign heeft ruim 10 jaar ervaring met klanten over de hele wereld. In deze jaren hebben meer dan 5 miljoen mensen onze dienst gebruikt, zijn er meer dan 30 miljoen documenten rechtsgeldig verzegeld en hebben we meer dan 7 miljoen contracten digitaal ondertekend.
Contact
Bent u op zoek naar een gecertificeerde aanbieder voor eSignatures? Heeft u vertrouwen in ons als totaaloplossing voor digitale handtekeningen? Neem dan meteen contact op.
AbSign is dé totaaloplossing voor digitale handtekeningen, online identificatie (KYC) en overige vertrouwensdiensten. Wij hebben ruim 10 jaar ervaringen met klanten over de hele wereld en zijn volledig rechtsgeldig binnen en buiten de EU.