Er een Europese markt ontstaat waar partijen zorgeloos en rechtsgeldig berichten, documenten en transacties kunnen uitwisselen, verzegelen en ondertekenen.
Om de veiligheid, betrouwbaarheid en legaliteit van bovenstaande diensten te borgen, heeft de EU strikte kaders en richtlijnen opgesteld. Alleen partijen die zich tot op het hoogste niveau certificeren, kunnen rechtsgeldig oplossingen voor digitale handtekeningen en online identificatie aanbieden. In dit artikel gaan we dieper in op het waarmerken van belangrijke berichten, documenten en transacties met behulp van een digitale zegel: de eSeal.
Wat is de eSeal (electronic seal)?
U kunt een eSeal oplossing gebruiken om al uw belangrijke berichten, documenten en transacties te waarmerken en te verzegelen. Op die manier garandeert u rechtsgeldig de integriteit van hun inhoud. Een eSeal is altijd gekoppeld aan een rechtspersoon, zodat u namens uw bedrijf of organisatie een echtsheidskenmerk uit kan geven voor al uw belangrijke documenten, formulieren, berichten en transacties. Aangezien eSeals worden ontwikkeld en uitgegeven onder de Europese eIDAS verordening, zijn ze rechtsgeldig in alle landen van de EU. We onderscheiden drie verschillende soorten electronische zegels:
Simpele eSeals
De snelste en makkelijkste manier om een bericht, document of transactie te koppelen aan uw bedrijf of organisatie;
Tevens de minst veilige optie, aangezien de identiteit van een bedrijf of organisatie niet apart wordt geverifieerd;
Lage juridische waarde.
Geavanceerde eSeals
Verifieert de identiteit van een of meerdere rechtspersonen die handelen namens een bedrijf of organisatie;
Koppelt het echtheidskenmerk van uw bedrijf of organisatie aan de desbetreffende berichten, documenten of transacties;
Meest populaire vorm van eSeals, aangezien ze zowel betrouwbaar als gebruiksvriendelijk zijn.
Gekwalificeerde eSeals
Een neutrale en gelicenseerde partij, een zogeheten Trusted Service Provider, waarmerkt uw belangrijke documenten en verifieert de identiteit van betrokken rechtspersonen;
Meest veilige optie, aangezien gekwalificeerde eSeals dezelfde juridische waarde hebben als echtheidskenmerken die worden uitgegeven onder bevoegde partijen zoals notarissen, etc.
Let op: een totaaloplossing die zowel uw belangrijke berichten, documenten en transacties waarmerkt als personen en partijen de bevoegdheid geeft om deze te ondertekenen, maakt altijd gebruik van alle vertrouwensdiensten die onder onder de Europese eIDAS verordening vallen. U wilt namelijk een oplossing die, naast rechtspersonen, ook natuurlijke personen de bevoegdheid geeft om te tekenen (eSignature), dat de identiteit van betrokken partijen en personen rechtsgeldig wordt vastgesteld (eID) en dat er geen risico is op diefstal, schade of fraude tijdens de verzending via het internet (eDelivery). Kies daarom altijd voor een aanbieder die tot op het hoogste niveau gecertificeerd is onder de strikte wet- en regelgeving van de EU.
Overweegt u AbSign als uw partner voor digitale handtekeningen & online identiteitsverificatie?
Wat zijn de voordelen van werken met eSeals voor bedrijven en organisaties?
De electronische zegel geeft de garantie dat alle belangrijke berichten, documenten en transacties die u namens uw bedrijf of organisatie uitgeeft worden gewaarmerkt en voorzien van een echtheidskenmerk. Bedrijven en organisaties die gaan werken met een eSeal oplossingen genieten direct van de volgende voordelen:
Rechtsgeldigheid in de EU: gekwalificeerde eSeals hebben dezelfde jurische waarde als een met de hand gezette bedrijfsstempel en verschaffen het hoogste niveau van rechtsgeldigheid in alle landen van de Europese Unie;
Veiligheid en vertrouwen: eSeals verzegelen alle gevoelige communicatie en documentatie die uitgegeven worden binnen en buiten uw bedrijf of organisatie. Zo weet u zeker dat de integriteit wordt geborgd en dat er geen risico is op diefstal, schade of fraude. Uiteraard werkt u met de veiligste en laatste digitale technieken volgens de richtlijnen van de EU;
Efficientere bedrijfsvoering: U verlaagt niet alleen uw administratieve lasten, maar versnelt ook processen binnen uw organisatie. Bevoegde rechtspersonen kunnen gemakkelijk en betrouwbaar berichten, documenten en transacties waarmerken en verzegelen. Indien wenselijk, kunnen zij ook andere personen in uw bedrijf of bedrijfsketen machtigen voor bepaalde taken in dit proces. Op die manier hoeft u niet meer tegen onnodige vertragingen aan te lopen binnen uw workflow;
Positieve klantervaring: U valideert niet alleen uw identiteit en rol tegenover klanten, partners en stakeholders, maar geeft hen ook de zekerheid dat de integriteit van uw communicatie en documentatie gewaarborgd is. Dit vergroot het vertrouwen richting uw bedrijf of organisatie en maakt het makkelijker om zaken met u te doen.
Hoe past eSealing in ons totaalpakket voor digitale handtekeningen?
Hoewel eSealing ‘stand-alone’ gebruikt kan worden om belangrijke communicatie en documentatie te verzegelen en uzelf te valideren tegenover uw klanten, partners en stakholders, komt de oplossing pas echt tot haar recht wanneer zij gebruikt wordt in combinatie met de overige vertrouwensdiensten die vallen onder de eIDAS verordening (eID, eSignature, eDelivery & eTimestamp). Hieronder vindt u een korte weergave van onze totaaloplossing voor digitale handtekeningen en online identificatie.
1. Versturen
Verzend al uw belangrijke berichten, documenten en transacties veilig naar uw klanten, partners en stakeholders.
Wij beveiligen en verzegelen automatisch de inhoud van uw berichten, zodat u zeker weet dat de origine en oorsprong van uw documenten en transacties gewaarborgd is.
Heeft u behoefte om de identiteit van uw geadresseerden betrouwbaar en rechtsgeldig vast te stellen? Dan heeft u ook de optie om onze geavanceerde KYC check (know your customer) toe te voegen.
2. Monitoren
Krijg zorgeloos inzicht in de status van het ondertekenproces bij de ontvangende partij of partijen.
U kunt monitoren of uw belangrijke berichten, documenten en transacties zijn ontvangen, gelezen, geaccepteerd (of juist geweigerd), of de inhoud niet is gewijzigd, etc.
Uiteraard kunnen we bovenstaande gebeurtenissen voorzien van tijdsstempels en geolocaties als dit nodig is.
Maakt u zich geen zorgen over de toegankelijkheid voor uw klanten, partners en stakeholders: de berichten en bijlagen die u verzendt, kunnen vanaf elk apparaat worden gelezen en ondertekend, zonder daarvoor aparte software of apps te downloaden.
3. Certificeren
AbSign genereert zowel voor het totale ondertekenproces als voor aparte gebeurtenissen binnen het proces (bijv. ontvangen, gelezen, geaccepteerd, etc) veilige en rechtsgeldige certificaten.
Wij onderhouden deze certificaten altijd, ook wanneer u aanpassingen en overige wijzigingen in uw documenten en/of data doorvoert. Op die manier garanderen wij dat u zorgeloos zakelijke transacties kunt uitvoeren binnen en buiten de EU.
Ben u overtuigd van AbSign als uw partner voor digitale vertrouwensdiensten?
Waarom kiezen voor AbSign als partner voor uw eSeal oplossing?
Veiligheid: wij hanteren de nieuwste standaarden op het gebied van veiligheid en versleuteling en zijn tot op het hoogste niveau gecertificeerd onder de strikte wet- en regelgeving van de Europese Unie;
Totaaloplossing: u kunt de electronische zegels makkelijk combineren met onze overige diensten op het gebied van digitale handtekeningen. Wij zijn momenteel de enige partij in Nederland die alle services onder de eIDAS verordening (wet- en regelgeving van de EU) veilig en rechtsgeldig aanbiedt;
Integratie: wij integreren kosteloos met alle softwarepakketten die u momenteel gebruikt in uw bedrijfsvoering. Op die manier hoeven uw medewerkers geen aanpassingen te maken in hun huidige workflow, terwijl u toch gebruik kunt maken van onze diensten;
Ervaring: AbSign heeft ruim 10 jaar ervaring met klanten over de hele wereld. In deze jaren hebben meer dan 5 miljoen mensen onze dienst gebruikt, zijn er meer dan 30 miljoen documenten rechtsgeldig verzegeld en hebben we meer dan 7 miljoen contracten digitaal ondertekend.
Contact
Bent u op zoek naar een gecertificeerde aanbieder voor eSeals? Heeft u vertrouwen in ons als totaaloplossing voor digitale handtekeningen en online identificatie? Neem dan meteen contact op.
AbSign is dé totaaloplossing voor digitale handtekeningen, online identificatie (KYC) en overige vertrouwensdiensten. Wij hebben ruim 10 jaar ervaringen met klanten over de hele wereld en zijn volledig rechtsgeldig binnen en buiten de EU.